יצאתי מטיפול אצל השיננית

יצאתי מטיפול אצל השיננית ובדרך החוצה עברתי ליד חנות אבנים, ונזכרתי שהחנות שייכת למטופלת שלי, גברת כהן, בת 48, סכרתית וכלל לא מאוזנת שמועמדת לניתוח מעקף קיבה. בעלה סיפר לי שיש לה שם חנות, ושאני ״חייב להיכנס בהזדמנות״. אז נכנסתי להגיד שלום. החנות היתה ריקה, עם שלטים של ״מכירת חיסול״ בפתח ורק היא ישבה על כיסא גבוה ליד הדלפק. היא חייכה ונראה ששמחה לראות אותי, אז שאלתי מה נשמע ואיך מתקדם עם התכנונים לקראת הניתוח. זכרתי שהיא כחודשיים אחרי שבר מורכב בקרסול ושרק לאחרונה חזרה לעבוד, ושמחתי שהיא נראית מאוששת ולא כאובה בשעה מאוחרת של יום העבודה. היא סיפרה שהיא הולכת בקרוב להרצאה במחלקה המנתחת, יחד עם עוד מספר מועמדים לניתוח, ושאם תקבל אישור בועדה הניתוח ודאי יתבצע בחודשיים הקרובים.
גברת כהן אינה חולת הסכרת הרגילה- ללא עודף משקל, סכרת מזה כ-10 שנים, המוגלובין מסוכרר סביב 12, ללא פגיעה באיברי מטרה, מטופלת באינסולין בכמויות גדולות, ללא כל שיפור עם תרופות פומיות, מעכבי DPP4 או אנלוגים של GLP-1, במעקב רופא סכרת מהמובילים בתחום בארץ. נראה כי אין מדובר בסכרת סוג 1 או MODY. כעת האופציה היחידה שנשארה על הפרק היא ניתוח בריאטרי של מעקף קיבה ותריסריון, במחשבה כי השינויים ההורמונליים יגרמו, בעזרת השם, להעלמות המחלה.
היתה לנו שיחה מאוד נעימה, ומשום שלא מיהרתי במיוחד והחנות היתה ריקה החלטתי לשאול מה שלום בעלה. מר כהן, בן 45, עובד כטכנאי של תחנות דלק- עבודה פיזית קשה, נסיעות כל היום. מר כהן סובל מעודף משקל, כולסטרול גבוה, סכרת לא מאוזנת, מעשן כבד. מאז שעבר לטיפול אצלי אני מנסה, ללא הצלחה גדולה, לאזן את הסכרת עם מספר תרופות. הדבר היחיד שהצלחתי בו עד כה הוא איזון לחץ הדם שלו. הוא לא אוכל מסודר, חטיפים ומזון מהיר במהלך היום ו״טורף״ ברגע שמגיע בערב הביתה. אשתו סיפרה לי בעבר שהוא מאוד עצבני, בייחוד כשערכי הסוכר שלו עולים מעל 300. עם מספר תרופות, חלקן גם יקרות, שהרגשתי מעט לא נוח לרשום אחרי שהבנתי שמצבם הכלכלי לא מזהיר, ההמוגלובין המסוכרר לא ירד מ-10. 
בפגישתנו האחרונה הצלחתי לשכנע אותו להתחיל בזריקות אינסולין ארוך טווח. הנושא עלה מספר פעמים בפגישותינו, אך הוא מאוד התנגד כי מאוד חושש מזריקות ולא רואה עצמו מזריק כמו אשתו. כעת גברת כהן מדווחת לי שהוא מסתדר לא רע עם הזריקות ושיש שיפור ניכר בערכי הסוכר בבוקר, אבל שזה מאוד תלוי במה שהוא אוכל. ״בעלי מאוד אוהב לאכול, כל החיים שלו הם סביב אוכל, זו אחת ההנאות היחידות שלו״, היא מספרת, ״הוא אוכל כשהוא עצבני, אוכל כשהוא מתרגש או מתוח, אוכל כדי להירגע ולהרגיש יותר טוב לגבי כל דבר שקורה לו בחיים. הוא אוכל גם הרבה בלילה״. היא מנחה אותו לגבי כמויות האינסולין ולגבי המעקב. ״כעת הוא כבר מזריק 14 יחידות בלילה. יש בקרים שהוא מתעורר עם סוכר סביב 100 ואם הוא אכל בלילה זה יכול גם להיות 250 ויותר, ואז כל היום נראה אחרת. הכי קל זה להעלות את כמות האינסולין, אבל זה לא יעזור לו לשנות את צורת האכילה שלו. הוא בדיוק הטיפוס שיעלה ויעלה את כמויות האינסולין וימשיך לזלול״. ״במקרה שהארוחה העיקרית שלו היא בערב אפשר לנסות לתת לו זריקה בודדת של אינסולין מהיר״, אני מציע. ״ואז הוא יתחיל לעלות במשקל; אני עליתי יותר מ-10 ק״ג כשהזרקתי אינסולין מהיר״, היא מחזירה. אני מהנהן ולא מתווכח- היא כנראה צודקת. ״הוא הולך איתך לפגישות עם רופא הסכרת?״, אני שואל. ״ודאי, תמיד״, היא עונה. ״והוא חשב פעם להתייעץ איתו בנוגע לעצמו?״ אני שואל בחיוך. היא מחייכת חזרה. ״אני חולת הסכרת, לא הוא. אני מקבלת אינסולין, אני עושה בדיקות, הוא נוזף בי כשאני לא מקפידה על הטיפול או על המעקב. הוא לא רואה את עצמו בתור חולה. הוא יודע שהבדיקות שלו לא טובות, הוא יודע שהוא מזיק לעצמו בצורת האכילה שלו, בעישון, אבל זה לא מגיע לידי יכולת לשנות משהו. הוא בדיוק האדם בסיכון להתקף לב, אתה חושב שאני לא רואה את זה? ובגיל צעיר, בקרוב. אנחנו עושים לו את המוות בבית לגבי הסיגריות. הוא נישואים שניים שלי, אני מבוגרת ממנו ב-3 שנים. אני צוחקת איתו שלקחתי לי בעל צעיר שיטפל בי כשאני אזדקן, ובקצב הזה אני אצטרך לטפל בו. אבל זה לא באמת מצחיק״.
לא, זה לא מצחיק בכלל. זה מאוד עצוב.
מישהו נכנס לחנות, היא מספרת לו שאני מזכיר לה את הפיזיותרפיסט מהמכון שמעל החנות, כשראתה אותו חשבה שהוא אח שלי. הם צוחקים. אנחנו נפרדים.
בדרך הביתה אני מרגיש שאני צריך לכתוב לעצמי משהו, כדי לא לשכוח. 

להשאיר תגובה

